СВІТ ЛОГІЧНИХ ІГОР І ЗАВДАНЬ
ЧАЙНВОРД – це задача – головоломка, що має форму поділеної на клітинки фігури, в яку ланцюжком вписують слова. Відгадане слово вміщують у чайнворд так, щоб в кожній клітинці було по одній літері. Остання літера попереднього слова є першою літерою наступного.
АНАЛОГІЯ – це спів падіння між властивостями якихось об’єктів(явищ). Аналогія дозволяє встановити по окремим властивостям зв'язок між самими різними, на перший погляд, об’єктами або явищами. Є багато типів аналогій, вони дозволяють задуматися над взаємовідносинами між предметами, їх характеристиками, діями тощо…
КРОСВОРД – ( у перекладі з англійської – «хрест» і «слово») – гра завдання, яка полягає у вписуванні літер у перехресні рядки клітинок так, щоб зліва направо та зверху вниз знайти загадані слова. Умовами для кросвордів можуть бути:
1. Різні жанри дитячої літератури
2. Пізнавальні завдання, запитання, логічні задачі, задачі – жарти
3. Ребуси, метаграми, шаради, анаграми.
МЕТАГРАМИ – ( від грецького «мета» - через, «грама» - буква) – це різновид загадки, в який слова, що згадуються, утворюються заміною однієї букви другою (наприклад: сода – сова). Метаграми можна будувати через ланцюжки слів (рак-лак-мак) з використанням картинок і без них. Заміну одного слова на інше можна здійснювати через таблиці.
АНАГРАМА – (від грецького «ана» - пере, «грама» - буква) це перестановка в словах та фразах букв чи складів. Утворюються нові слова, словосполучення ( кайма – майка, пила – липа). Анаграми можуть бути умовою кросворду. Дітям цікаві анаграми, які побудовані на доступних для них поняттях.
КРИПТОГРАМА – ( від грецького – «тайний лист») – завдання, в якому слід прочитати приказку, прислів’я, уривок з вірша, фразу, слово, зашифроване певним чином.
ШАРАДА це вид загадки, в якій задане слово ділиться на декілька частин ( часто на склади) з самостійним змістом. Шаради бувають в прозі і в віршах. Це слово французького походження в перекладі позначає «балаканина», «бесіда», як розвага. Вирішуючи шаради, складаючи їх з дітьми, ми закріплюємо навички складового читання, складового аналізу слів, утворення слів на запропонований склад, знайомимо з словотворенням.
ШАРАДА ІЗ СКЛАДІВ – перший склад слова ( березень), другий – слова (вересень) і другий – слова (ваза) - береза
ЛОГОГРИФ – ( від грецького «лого» - слово, «гриф» - сітка, загадка) загадка, для відгадування якої потрібно знайти відгадку і утворити від неї нове слово додаванням чи відніманням літер. В логогрифі можна зустріти і анаграму і шараду. Розв’язування логогрифів з дітьми сприяє виникненню у них несподіваних образних уявлень, навчає аналізувати будову слова, знаходити в них спільне і відмінне.
МОРРІС – це старовинна захоплююча гра, об’єднуючі в собі звичайні шашки та гру в «хрестики - нулики» користувалася популярністю ще у часи вікінгів. З того часу ігрове поле не змінилося. Саме воно потрібно для гри, а також 2 набори шашок – по 9 шт. у кожному наборі. Переможцем стане той, хтом залишить супротивника лише з 2 шашками.
ПІФАГОР – ця гра – головоломка використовується з метою розвитку у дітей мислення, просторового уявлення, уяви, логіки та уваги. Це квадрат розміром 7х7 см. Розрізаний так, щоб утворилося 7 геометричних фігур: 2 різних за розміром квадрата, 2 малих трикутники одного розміру, 2 – великих трикутника одного розміру і 1 квадрат. Правила – викладання площинних зображень.
МОНГОЛЬСЬКА ГРА – допомагає дітям старшого дошкільного віку вправлятися у складанні цікавих фігур – силуетів по схематичних зразках або за власним задумом. Це – квадрат розміром 10х10 см., розрізаний на 11 різних за розміром геометричних фігур – 2 квадрати,4 трикутники,5 прямокутників ( 4 малих і 1 великий)
РЕБУС – ( від латинського – «за допомогою речей») – це загадка, в якій слова – відгадки зображені комбінацією малюнків в поєднанні з буквами, цифрами та іншими знаками. Це своєрідні « листи» з малюнками, Дорослий повинен познайомити дітей із способами та умовами розв’язування ребусів. А саме:
- Кома означає, що слід відкинути першу або останню букву;
- Х – дану букву слід відкинути;
- Якщо малюнок перевернутий – слово слід читати справа наліво;
- Букви зліва від картинок – початок слова, букви справа його закінчення; тощо…
ТАНГРАМ – найдавніша китайська гра. Правила гри прості. Із 7 вихідних геометричних фігур треба скласти силует заданої фігури ( з всіх частин) При цьому їх не можна накладати одну на одну. Вони мають щільно прилягати одна до одної. Вихідні фігури – 2 великих трикутника, 1 середній трикутник, 2 маленьких трикутника, квадрат і ромб викладаються з квадрата 100х100 мм. Ця гра може бути використана для індивідуальної роботи як під час занять, так і в повсякденному житті.
ЛАБІРИНТ – ( з грецької – «підземний хід») Перші лабіринти почали будувати ще в давнину. Є 2 найпростіших правила розв’язування задач з лабіринтом, всі стіни якого мають вигляд однієї суцільно замкненої лінії, що ніде не перетинається ( вхід зачинено брамою)
1. Якщо обидві крапки знаходяться всередині або зовні лабіринту, то будь-яка з’єднуюча їх лінія перетне межі такого лабіринту парну кількість разів;
2. Якщо одна крапка знаходиться зовні лабіринту, а інша всередині, то будь-яка з’єднуюча їх лінія перетне межі такого лабіринту непарну кількість разів.
КОЛУМБОВЕ ЯЙЦЕ – це овал, розміром 15х12 см. Розрізаний на 10 частин : 4 трикутники ( 2 великих і 2 малих), 2 фігури, схожі на чотирикутник, одна із сторін яких круглої форми, 4 фігури (великі і маленькі) схожі з трикутником, але з закругленою стороною. Теж для складання силуетів.
ЧАРІВНЕ КОЛО – це коло, яке розрізається на 10 частин, і в результаті чого утворюється 4 однакових трикутника та інші частини, попарно рівні між собою, які мають схожість з фігурами трикутної форми, де одна із сторін в них заокруглена.
БУРІМЕ – це весела і дуже корисна гра. Заздалегідь всім учасникам гри дається кілька римованих слів ( попарно від 2 до 10). Пропонується, використавши їх, придумати свій поетичний твір, краще на вже визначену тему. Буріме дуже добре підходить для складання оригінальних загадок.
ЧАЙНВОРД – це задача – головоломка, що має форму поділеної на клітинки фігури, в яку ланцюжком вписують слова. Відгадане слово вміщують у чайнворд так, щоб в кожній клітинці було по одній літері. Остання літера попереднього слова є першою літерою наступного.
АНАЛОГІЯ – це спів падіння між властивостями якихось об’єктів(явищ). Аналогія дозволяє встановити по окремим властивостям зв'язок між самими різними, на перший погляд, об’єктами або явищами. Є багато типів аналогій, вони дозволяють задуматися над взаємовідносинами між предметами, їх характеристиками, діями тощо…
КРОСВОРД – ( у перекладі з англійської – «хрест» і «слово») – гра завдання, яка полягає у вписуванні літер у перехресні рядки клітинок так, щоб зліва направо та зверху вниз знайти загадані слова. Умовами для кросвордів можуть бути:
1. Різні жанри дитячої літератури
2. Пізнавальні завдання, запитання, логічні задачі, задачі – жарти
3. Ребуси, метаграми, шаради, анаграми.
МЕТАГРАМИ – ( від грецького «мета» - через, «грама» - буква) – це різновид загадки, в який слова, що згадуються, утворюються заміною однієї букви другою (наприклад: сода – сова). Метаграми можна будувати через ланцюжки слів (рак-лак-мак) з використанням картинок і без них. Заміну одного слова на інше можна здійснювати через таблиці.
АНАГРАМА – (від грецького «ана» - пере, «грама» - буква) це перестановка в словах та фразах букв чи складів. Утворюються нові слова, словосполучення ( кайма – майка, пила – липа). Анаграми можуть бути умовою кросворду. Дітям цікаві анаграми, які побудовані на доступних для них поняттях.
КРИПТОГРАМА – ( від грецького – «тайний лист») – завдання, в якому слід прочитати приказку, прислів’я, уривок з вірша, фразу, слово, зашифроване певним чином.
ШАРАДА це вид загадки, в якій задане слово ділиться на декілька частин ( часто на склади) з самостійним змістом. Шаради бувають в прозі і в віршах. Це слово французького походження в перекладі позначає «балаканина», «бесіда», як розвага. Вирішуючи шаради, складаючи їх з дітьми, ми закріплюємо навички складового читання, складового аналізу слів, утворення слів на запропонований склад, знайомимо з словотворенням.
ШАРАДА ІЗ СКЛАДІВ – перший склад слова ( березень), другий – слова (вересень) і другий – слова (ваза) - береза
ЛОГОГРИФ – ( від грецького «лого» - слово, «гриф» - сітка, загадка) загадка, для відгадування якої потрібно знайти відгадку і утворити від неї нове слово додаванням чи відніманням літер. В логогрифі можна зустріти і анаграму і шараду. Розв’язування логогрифів з дітьми сприяє виникненню у них несподіваних образних уявлень, навчає аналізувати будову слова, знаходити в них спільне і відмінне.
МОРРІС – це старовинна захоплююча гра, об’єднуючі в собі звичайні шашки та гру в «хрестики - нулики» користувалася популярністю ще у часи вікінгів. З того часу ігрове поле не змінилося. Саме воно потрібно для гри, а також 2 набори шашок – по 9 шт. у кожному наборі. Переможцем стане той, хтом залишить супротивника лише з 2 шашками.
ПІФАГОР – ця гра – головоломка використовується з метою розвитку у дітей мислення, просторового уявлення, уяви, логіки та уваги. Це квадрат розміром 7х7 см. Розрізаний так, щоб утворилося 7 геометричних фігур: 2 різних за розміром квадрата, 2 малих трикутники одного розміру, 2 – великих трикутника одного розміру і 1 квадрат. Правила – викладання площинних зображень.
МОНГОЛЬСЬКА ГРА – допомагає дітям старшого дошкільного віку вправлятися у складанні цікавих фігур – силуетів по схематичних зразках або за власним задумом. Це – квадрат розміром 10х10 см., розрізаний на 11 різних за розміром геометричних фігур – 2 квадрати,4 трикутники,5 прямокутників ( 4 малих і 1 великий)
РЕБУС – ( від латинського – «за допомогою речей») – це загадка, в якій слова – відгадки зображені комбінацією малюнків в поєднанні з буквами, цифрами та іншими знаками. Це своєрідні « листи» з малюнками, Дорослий повинен познайомити дітей із способами та умовами розв’язування ребусів. А саме:
- Кома означає, що слід відкинути першу або останню букву;
- Х – дану букву слід відкинути;
- Якщо малюнок перевернутий – слово слід читати справа наліво;
- Букви зліва від картинок – початок слова, букви справа його закінчення; тощо…
ТАНГРАМ – найдавніша китайська гра. Правила гри прості. Із 7 вихідних геометричних фігур треба скласти силует заданої фігури ( з всіх частин) При цьому їх не можна накладати одну на одну. Вони мають щільно прилягати одна до одної. Вихідні фігури – 2 великих трикутника, 1 середній трикутник, 2 маленьких трикутника, квадрат і ромб викладаються з квадрата 100х100 мм. Ця гра може бути використана для індивідуальної роботи як під час занять, так і в повсякденному житті.
ЛАБІРИНТ – ( з грецької – «підземний хід») Перші лабіринти почали будувати ще в давнину. Є 2 найпростіших правила розв’язування задач з лабіринтом, всі стіни якого мають вигляд однієї суцільно замкненої лінії, що ніде не перетинається ( вхід зачинено брамою)
1. Якщо обидві крапки знаходяться всередині або зовні лабіринту, то будь-яка з’єднуюча їх лінія перетне межі такого лабіринту парну кількість разів;
2. Якщо одна крапка знаходиться зовні лабіринту, а інша всередині, то будь-яка з’єднуюча їх лінія перетне межі такого лабіринту непарну кількість разів.
КОЛУМБОВЕ ЯЙЦЕ – це овал, розміром 15х12 см. Розрізаний на 10 частин : 4 трикутники ( 2 великих і 2 малих), 2 фігури, схожі на чотирикутник, одна із сторін яких круглої форми, 4 фігури (великі і маленькі) схожі з трикутником, але з закругленою стороною. Теж для складання силуетів.
ЧАРІВНЕ КОЛО – це коло, яке розрізається на 10 частин, і в результаті чого утворюється 4 однакових трикутника та інші частини, попарно рівні між собою, які мають схожість з фігурами трикутної форми, де одна із сторін в них заокруглена.
БУРІМЕ – це весела і дуже корисна гра. Заздалегідь всім учасникам гри дається кілька римованих слів ( попарно від 2 до 10). Пропонується, використавши їх, придумати свій поетичний твір, краще на вже визначену тему. Буріме дуже добре підходить для складання оригінальних загадок.
Комментариев нет:
Отправить комментарий